19Mit elbilseventyr startede en dag i julen, hvor jeg kedede mig lidt efter flere dages besøg hos svigerforældrene. Det har længe gået mig på, at vi har et markant hul i vores ønske om at leve mere bæredygtigt. Nemlig afstanden til vores arbejde. Der er 110 km hver vej – primært på motorvej, når Laila og jeg skal køre på arbejde. Vi er heldigvis kun på skolen ca. 1 gang om ugen (og hvordan det kan lade sig gøre, kan du høre om i en senere episode af podcasten) – men det betyder alligevel at vi kører 30-40.000 km, om året i vores 10 år gamle familiebil der kun kører ca. 12 km/liter. Det er meget CO2 der ryger den vej. Så jeg har længe drømt om en elbil. Men hvis vi skulle have en elbil der kunne køre 220 km i alt slags vejr og have plads til en familie med 3 børn, har det indtil videre været ret overskueligt hvilken vi skulle købe – Tesla S til 6-900.000 kr – eller med andre ord – ikke en mulighed.
Min tanke denne juledag var, at måske kunne man efterhånden finde en brugt elbil man kunne købe til omkring 100.000 kr som kunne køre så langt at vi var sikre på at komme på arbejde – og så kunne man måske lokke med højskolen for at måtte lade dernede – så vi kunne komme hjem igen – vi er nemlig stort set altid på højskolen i 6-12 timer når vi kommer – så der er tid til at lade.
Det viste sig dog hurtigt at man ikke får meget elbil for 100.000 kr og slet ikke hvis man skal være sikker på en vis rækkevidde. Men i min søgen falder jeg så over at Hyundai lige har lanceret en elbil til almindelige mennesker der reelt kan køre 450 km/opladning. Og Kia er på vej med en søsterbil! Aha! Så bliver det pludseligt spændende. Men selvom det er en elbil til folket og der er 0 kr i afgifter koster den stadig omkring 300.000 kr… Jeg har én gang i livet købt en bil til 200.000 kr – det var min all-time drømmebil Alfa Romeo 159 som jeg efter megen lokken fik lov at købe da Viktor, vores mellemste stoppede med at bruge barnevogn. Jeg er og har altid været bilentusiast i kraft af min baggrund som industriel designer – så jeg har altid drømt om fede biler. Men at købe en bil på vores nuværende sparebudget til 300.000+ virkede urimeligt.
Eller det virkede sådan indtil jeg begyndte at regne på det. For med 30-40.000 km på tælleren om året sender vi pt. Rigtigt rigtigt mange penge til oliefirmaerne – og det er da om noget nogle jeg ikke ønsker at støtte. Faktisk kunne jeg hurtigt regne ud, at udgifterne lå på omkring 26-35.000 kr om året eller 2300-2900 om måneden – kun til benzin. Og ja – vi kunne købe en mikrobil på diesel og komme en del længere ned – men så skulle vi have to biler, for med tre børn og en kone der ikke lider af begrænsningens kunst når hun pakker – har vi brug for en del plads. Og så røg en sto del af fidusen…
Men hvis nu vi flyttede de 2300-2900 kr fra olieselskaberne til en elbil – hvor man betaler 599 kr om måneden for strøm uanset kørselsbehov – kunne vi altså bruge 1900-2300 kr om måneden på at afbetale på et billån istedet for at bruge dem på benzin…Så hvis vi med andre ord glemte alt om det uhyrlige beløb på 300.000 kr og istedet fokuserede på månedlige udgifter – som altså også falder ret markant på grøn ejerafgift og reparationer kom jeg frem til det overraskende og ganske fascinerende tal – at det ville koste os i omegnen af 0 kr om måneden at bytte vores ti år gamle familiebil med 200.000 km på tælleren til en spritny elbil!
Og så tog det ikke mange minutter før jeg måtte i gang med at lokke og overbevise Laila – for hun er ikke ret vild med at låne penge i banken – og endnu mindre vild med at bruge af vores opsparing som der skal bygges hus for…men hun gik modstræbende med til at jeg måske havde regnet rigtigt. Jeg blev tvunget til at regne efter – og selv med de mest pessimistiske udregninger kom det højest til at koste omkring 200 kr om måneden.
Vi tog derfor glade ned til Hyundai og prøvede bilen. Og den var fed! Den kører godt, lydløst, smooth og elegant – men føles faktisk overraskende meget som en almindelig bil – jeg har tidligere prøvet elbil og været vild med den lidt computeragtige køreoplevelse med summen og hurtig acceleration. Eneste minus ved bilen var, at den godt nok var lille. Vi skulle droppe klapvognen, mase os sammen og nok også købe en tagboks hvis vi skulle mase os ind. Men Frederik er 18 år og flytter jo nok snart hjemmefra… Vi blev dog enige om at søsterbilen fra Kia nok var et bedre valg, da den er en klasse større. Vi tog glade over vejen til Kia og ville prøve den der… for at finde ud af at den ikke var kommet endnu. Den kom først senere på året. Han lovede dog at den ville matche den anden i køreoplevelse. Samme pris, samme kræfter bare mere plads. Vi tog lidt slukørede hjem – for der var op i mod et års ventetid på Hyundaien og Kia kunne slet ikke oplyse en ventetid. Så vi måtte jo vente til den kom hjem for at prøve den.
Jeg er dog ikke så tålmodigt anlagt – og jeg kunne regne ud at alle andre også gik og ventede på at prøve den – og derefter ville ventetiden eksplodere! Så efter adskillige snakke med forhandleren, lykkedes det mig at lokke ham til at jeg måtte bestille Kiaen mod at få aftalen annuleret hvis vi mod forventning ikke kunne lide den. Vi bestilte den i rød – for vi har altid drømt om en rød bil.
Så var der kun at vente til den faktisk kom hjem og de fik oplyst en leveringstid. Og 1 måned senere kom den endeligt hjem. Vi drønede til Aarhus, hoppede ind i bilen vi sådan set allerede havde købt (eller en magen til) og blev skuffede… For det var en rigtig morfarbil. Farven var ikke rigtig rød (ferrrari – you know!) Men morfar mørkerød – bilen som skal ligne en SUV. Lignede mere en firkantet kedelig familiebil og interiøret var langt mere kedeligt end hos Hyundai… Så under prøveturen beslutter vi os for at køre over til konkurrenten og sammenligne dem face-to-face. Hyundaiforhandlere kommer nysgerrigt ud far han havde endu ikke set Kiaen. Han låner os tommestok så vi kan måle op og tallene er nedslående. Selvom den er en klasse større er det 5 cm mere til benene på bagsædet og 10 cm mere bagagerum ialt der er forskellen… Så vi begræder vores situation til sælgeren og siger at vi jo nok skulle have bestilt den frække orange Hyundai vi havde forelsket os i tidligere – men det er jo lidt sent nu. Han lyser dog op i et smil – for han har lige præcis en orange Hyundai Kona, som er bestilt af en anden køber – som istedet har taget imod en anden farvet bil der kom tidligt hjem – så vi kan springe 6 måneder over i køen hvis vi slår til hurtigt! Så det går ikke værre eller bare end at vi kører over til Kia og afleverer bilen – kører tilbage til Hyundai og underskriver ENDNU en købskontrakt – så nu har vi altså købt både en Kia og en Hyundai! Den har en masse kompromisser, men den er FED – og skal man bruge så mange penge på en bil skal jeg altså synes den er fed – ikke bare fornuftig. Og forøvrigt havde Kia og Hyundai af uransagelige årsager besluttet ikke at sælge nogle af dem med træk – så uanset hvad var den mega upraktisk for sådan en selvbyggerfamilie som selvfølgeligt ejer en supertrailer til 1000 kg – men så er det jo godt vi bor på Friland hvor man kende sine naboer – så må vi håber at nogle af dem synes at det er attraktivt at bytte en spritny elbil med deres gamle bil når vi skal bruge traileren 🙂
Jeg overvejer kort at beholde begge kontrakter. Da jeg i mellemtiden har læst at Hyundaien sælges for 100.000 kr over nyprisen i Norge, fordi de er så sultne efter elbiler. Men jeg besinder mig dog og må aflyse Kia kontrakten til en lidt muggen sælger. Så vi skal have en elbil – til august! Så der er stadig 6 måneders ventetid – men det er dog bedre end de 12 måneder en nybestilt skal vente…
Vi venter tålmodigt eller så godt som vi nu kan tålmodigt indtil en dag i juni, hvor jeg begejstret fortæller min nabo om købet. Han undrer sig noget over ventetiden og spørger hvor jeg ikke bare har valgt en Tesla – det har han og der er under en måneds leveringstid… Jeg svarer at han er da vist ved muffen og det får jeg aldrig råd til… Og han svarer at Tesla 3 nu fåes i en standard range version der kan køre næsten det samme som min Hyundai til en merpris på 30.000 kr. En TESLA! What! Altså min Hyundai er fed – men bliver jo til en kikset risgnasker ved siden af legendariske Tesla! Og så er den begejstrede selvbygger jo ikke ret længe om at google ALT hvad der findes om Tesla 3 og de nye billige priser. Det er ikke helt sandt – den koster 50.000 mere end Hyundaien, men så er den også større, hurtigere, flottere, kan fåes med træk, kan indeholde næsten lige så meget bagage som vores familiekasse… og så er det en Tesla…!
Vi kommer dog frem til at med vores ønske om en rød bil og træk ender den faktisk i 398.000 kr – eller massive 75.000 kr mere end Hyundai. Så uanset hvordan jeg vender og drejer det er det jo IKKE det fornuftige valg. Og jeg forsøger af alle kræfter at lægge bilentusiasten til side (jeg ved at han ingen chancer har overfor Laila i et forsøg på at overtale hende). Så HVIS det skal være Tesla skal den vinde på det praktiske. Og det absurde er jo, at den ER det praktiske valg. Der er bedre plads til børn, bagage og jydekrog! Den er noget dyrere at forsikre, men omvendt er det en bil der har været 3 år på markedet i USA, så børnesygdommene bør være taget. I modsætning til Hyundaien der er helt ny. Så potentielt er den billigere at holde kørende.
Vi beslutter at prøve den – for at se om den faktisk ER mere praktisk. Og er den det? Det hurtige svar er JA. Men to andre ting gør den endnu mere attraktiv for tre forskellige mænd i familien. For mig er den bare FED med stort F. Den er smuk, ultraminimalistisk – når man først har siddet i en Tesla 3 er ALLE andre biler forældede og “so last year”. At den kan trække så man føler man sidder i Piraten i Djurs Sommerland er ikke nødvendigt men RET sjovt. Men efter turen kommer Laila under seriøst pres. Jeg opgiver forsøget på at være objektiv – jeg er forelsket. Viktor på 13 er endnu mere forelsket – ikke mindst efter sælgerens charmetrick – imens vi snakker priser sætter han Viktor bag rattet for at han kan spille bilspil ved at styre på rattet og acccelere på bremsepedalen – WOW! Og så er der den sidste presser – Sofus på 3 år. Han har lige siden sagt TESLA TESLA TESLA – hver gang vi forsøger at tage en objektiv diskussion – for Tesla 3 har PRUTTEPUDE funktion. Man kan altså sidde foran og trykke på den gigantiske trækfølsomme skærm og levere 10 forskellige pruttelyde under de individuelle sæder – DET er 3 års Sofus humor når det er bedst!
Når alt det er sagt er det jo stadig det ufornuftige valg. Den koster uanset hvordan jeg vender og drejer det ca. 1000 kr mere om måneden. Og det er 1000 kr vi kunne bruge til mange andre ting! Men to ting gør udslaget. Jeg undersøger hvad man kan få hvis man lejer sin Tesla ud på Gomore. Og det er 1000 kr om dagen (den har jo gratis brændstof) og vi bor lige ved Aarhus Airport – så det burde IKKE være svært at leje den ud 1 dag om ugen. Og den står jo alligevel stille i vores indkørsel de fleste dage af ugen. Og – når vi skal sælge vores elbil om 5-7 år med en masse km på tælleren tror jeg (og det er jo ren tænkning) at Hyundaien blot vil være en første generations elbil sammen med 100 vis af andre mærkers almindelige elbiler mens Tesla ALTID vil være Tesla – altid vil ave noget særligt over sig. En Tesla S fra 2013 som alle ved er en fejlbehæftet prototype mere end en færdig bil har kun tabt 200.000 kr og koster således stadig min. 350.000 kr brugt. Så Når vi engang skal sælge vores bil – tror jeg nemt Teslaen kan forsvare sin merpris på 75.000 kr.
Så alt i alt blev det sådan at jeg ENDNU engang skrev under på en bilkontrakt imens jeg stadig havde bestilt en anden bil (som min nabo heldigvis med glæde ville overtage) og vi har bestilt en Tesla – som kommer om 2-3 uger… Vi er lidt bævende – for tænk hvis jeg har regnet forkert eller vi stopper på højskolen eller elopladningen stiger til det dobbelte… der er mange ukendte. Men lige nu skal vi bare have klodens fedeste elbil og så er det tilmed et fornuftsvalg!
Seneste kommentarer