Jeg har nu haft min Tesla 3 standard Range+ i 3 uger. Og det har ikke været helt uproblematisk. For den kører bestemt ikke så langt som man tror. Det handler selvfølgeligt om, at de officielle tal aldrig passer – det troede jeg heller ikke. Men det de glemmere at fortælle er, at når nogen fortæller om rækkevidden på din kommende elbil at man altså ikke kører en elbil fra 100% batteri til 0% batteri. Det er simpelthen ikkee en mulighed. For det første fordi du ikke har lyst til at løbe tør for strøm ligesom du ikke har lyst til at løbe tør for benzin i en benzinbil og for det andet fordi man tilsyneladende ikke må lade sin bil til 100% fast. Så dør batteriet for hurtigt. Nogle siger endda 80% men det kommer ikke til at ske i en SR+ – så kører den simpelthen for kort…
Sælgeren hos Tesla svarede hurtigt og præcist da jeg spurgte om den reelle rækkevidde – 350 km! I alt slags vejr og dagligdags kørsel. Og det er bare overhovedet ikke sandt!
Jeg synes bestemt ikke jeg har en tung speederfod. Generelt oplever jeg at Tesla 3 er så lækker en bil, at jeg ikke har behov for at køre hurtigt. Dne gør det hele så smooth og behageligt at jeg heltr afslappet kan køre stort set efter fartgrænserne. Hvilket er sjovt for i min familiecontainer – Mazda 5 kørte jeg fast med fartapp til at sige når der er fartkontrol. Det behøver jeg ikke nu. Jeg kører maks 5 km over hastighedsgrænserne og jeg savner ikke mere fart.
I dag kørte jeg på arbejde 240 km hvoraf de 180-200 km er på motorvej med et gennemsnitligt forbrug på 155 kw/km. Det tror jeg ikke kan gøres meget pænere. Så problemet er sådan set ikke forbruget, men det at man kun har 38 kwh batterikraft til rådighed fra 90%-15% (som jeg vil mene er en rimelig rækkevidde at beregne på daglige ture). Og det giver med lidt hovedregning 248 km i reel rækkevidde. Og det er altså efterår nu. Til vinter skal jeg nok beregne 5-10% tab pga kulden.
Og så er der jo det indre elforbrug. Den første uge kunne jeg bestemt ikke nå ned på 155 kw/km. Der lå jeg konstant på 180 kw/km. Men så slukkede min søn for A/C og bom! Så røg der 1-2 kw/km af forbruget. Så A/C æder enormt – hvilket jeg er lidt spændt på i fht. vinter. Men der siger Tesla at man skal bruge sædevarme istedet da det bruger væsentligt mindre.
Hvis man vil presse bilen til det yderste skal man køre meget pænt og holde sig på en fast fart hele tiden. Jeg tror godt jeg kan opnå omkring 350-385 km hvis jeg kører fra 100%-5% og kører maks 90 km hele vejen – men hvor tit gør man det?
Så for mig er det bare vigtigt at andre ikke går blåøjede ind i det som jeg selv gjorde og lader sig forblinde af en fed bil til at købe en model der reelt ikke passer til deres behov. Jeg skulle KLART have haft en LR – det har jeg desværre bare ikke råd til 🙁
Det har du helt ret i. Der er gået sælger i den 🙁
Kørte sidste weekend fra Aarhus – Flensborg, lidt ekstra ture rundt og en overnatning og derefter til Rødekro SC. I alt knap 300km. Startede med 90% i Aarhus og havde godt 20% tilbage da vi ankom til Rødekro SC. Det er en LR AWD med to personer og fyldt bagagerum og delvist fyldt bagsæde. Mit bud er at man kan regne med 350km for en LR AWD næsten uanset hvad. Det er helt fint til os og vi elsker stadig bilen efter at have haft den siden slut marts og mere end 17000km.
Jep. Som skrevet gaf jeg godt have en LR. Men 108.000 kr for 100 km mere rækkevidde og en masse ting jeg godt kunne leve uden var helt uden for mit budget.
Jeg har også købt standard range og er frustreret over den korte rækkevidde.
Kan man tilkøbe mere batterikapacitet?
Alternativt vente på nye og bedre batteriet eller køre rundt med min søns elgenerator i bagage rummet.????
Har lige finder denne skønhed: https://www.altomdata.dk/batteri-trailer-giver-elbilen-laengere-raekkevidde/
Kære Nikolaj
Jeg bestilte en Tesla model 3 LR via din henvisning/rabat kode. Senere blev det beskrevet at Tesla var stoppet med deres henvisningsprogram, men nu ser det ud til at jeg har fået ca. 1500 km med gratis opladning på Tesla Supercharger og nu håber jeg også at I har fået nogle km til opladning. Vi hentede en ny rød Tesla model 3 LR 8. december, så nu er vi mindst to røde model 3 på Djursland / Helgenæs hvor vi bor.
Tak for de bedste vejledning via “Livet med elbil”.
Bedste hilsner
Palle
Tusind tak – hvor er det fedt at høre at I kunne bruge det. Nyd det! det er en fantastisk bil!
ps. Der er nærmere 2000 kms opladning hvis ikke speederfoden er løs 🙂
Fik I også gratis opladning?
Hov – nej det er vist kun dig der får. Øv…
Nej desværre 🙁