
Vi har tjent penge på at eje en Tesla i 18 mdr!
Mit elbileventyr startede en dag i julen 2018. I min familie har vi et ønske om at leve mere bæredygtigt. Det gør vi på mange områder, blandt andet ved at bygge vores eget bæredygtige hus. Men det gik mig på, at vi havde et markant hul: Nemlig transporten til arbejde. Det er 110 km hver vej primært på motorvej, når min kone og jeg skal køre på arbejde. Vi er heldigvis kun på arbejdspladsen ca. en gang om ugen hver, men det betyder alligevel, at vi kører 30-40.000 km om året i vores 10 år gamle familiebil, der kun kører ca. 12 km på literen. Det er meget CO2, der ryger ud i luften ad den vej. Derfor havde jeg længe drømt om en elbil.
I min søgen faldt jeg over, at Hyundai og Kia havde lanceret en elbil til 300.000 kr., der reelt kunne køre 450 km på en opladning. At købe sådan en bil på vores budget virkede urealistisk, men det var kun, indtil jeg begyndte at regne på det. Med 40.000 km på tælleren om året, sendte vi faktisk rigtigt, rigtig mange penge til olieselskaberne. Faktisk kunne jeg hurtigt regne ud, at udgifterne lå på ca. 35.000 kr. om året eller 2.900 om måneden – alene til benzin. Vi kunne også købe en mikrobil på diesel og komme en del længere ned i udgifter, men med tre børn og to voksne plus bagage ville det kræve to biler, og så var vi lige vidt.
0 kroner i månedlig udgift
Vi regnede os frem til, at flyttede vi de 2.900 kr. fra olieselskaberne til en elbil, hvor man betaler 729 kr. om måneden for strøm uanset kørselsbehov og dermed forbrug, kunne vi betale over 2000 kr. om måneden af på et billån i stedet for at bruge pengene til benzin. Så hvis vi glemte alt om det uhyrlige beløb på 300.000 kr. og i stedet fokuserede på månedlige udgifter, som falder ret markant på grund af grøn ejerafgift og forventeligt meget få reparationer, kom jeg frem til et meget overraskende tal: Det ville koste os i omegnen af 0 kr. om måneden at bytte vores 10 år gamle familiebil med 200.000 km på tælleren ud med en spritny elbil!
Vi tog derfor glade til Hyundai og prøvede bilen, og den var fed. Den kørte godt, lydløst og lækkert. Eneste minus for os var størrelsen. Vi skulle droppe klapvogn, mase os sammen og nok også købe en tagboks. Men da vores ældste søn er 18 år og nok snart flytter hjemmefra, sagde vi ja og bestilte en Hyundai Kona. Der viste sig at være lang ventetid, og i mellemtiden kom Tesla med en ny Model 3, som kunne erhverves for under 400.000 kr. Det satte nye tanker i gang!
Man kunne tro, at den nye Tesla er en upraktisk sportsvogn, men den viste sig at dække vores behov langt bedre. Der er mere plads til børn og bagage, og så kan fås den med jydekrog! Den er noget dyrere at forsikre, men der er ikke krav om service, som hos de fleste andre biler har, så den er billigere i drift. Alt taget i betragtning endte vi med at bestille en Tesla Model 3 i den mindste model, som officielt kan køre 418 km på en opladning, men i praksis nok nærmere kan køre 250-300 km, før der igen skal lades. Vi har lært at leve med den kortere rækkevidde, men det er selvfølgeligt lidt utilfredsstillende, når vi forventede mere. Havde vi haft 80.000 kr. mere havde vi helt sikkert valgt long range modellen, der kan køre ca. 100 km længere på en opladning.
Elbilen blev vores drømmebil
Tre måneder senere fik vi leveret den røde Tesla, “Racertomaten”, som vi døbte den, og vi har bestemt ikke fortrudt vores køb. Køreoplevelsen i en elbil er simpelthen så lækker. Der er intet gear i en elmotor, så den har én lang acceleration, og accelerationen er lige høj uanset hastighed. Det giver en aktiv sikkerhed, at man i en presset situation har muligheden for at accelerere, som jeg slet ikke havde overvejet. Men det betyder også, at jeg pludselig kan komme hjem efter halvanden times kørsel fra arbejde og være afslappet i stedet for det modsatte, som jeg var vant til i vores gamle bil.
Man vænner sig hurtigt til opladning
Det, man skal vænne sig mest til som elbilejer, er opladningen. Vi valgte at købe en hjemmelader med fast abonnement, så vi kan køre næsten ubegrænset for 729 kr. om måneden (vores er tilmed billigere fordi vi kunne få det billigere dengang). Det betyder, at vi i stedet for at tanke to-tre gange om ugen nu blot skal sætte stikket i bilen, når vi kommer hjem og tage det ud, når vi kører.
Vi kan køre 250 km på motorvej, 300 km på landevej og ca. 20% mindre om vinteren (batterier er generelt ikke glade for kulde og aflades simpelthen hurtigere), så når man har 220 km tur/retur på arbejde, skal man tænke sig om, for der er ikke strøm til en omvej. Der skal lades på arbejdet om vinteren, og når vi besøger svigerforældrene i Nordjylland, skal der lades på vejen. Her kan vi heldigvis oplade gratis på en række rastepladser langs motorvejen. Det tager 15-45 min. at fylde bilen afhængig af behov, og så er det jo godt, at der er Netflix i bilen! Det har faktisk vist sig meget sjældent at være et problem, og de sparede ugentlige ture til tanken opvejer langt de gener, der måtte være, når vi kører på langtur.
Jeg har i mit første år som elbilejer været meget entusiastisk omkring at udbrede glæderne ved elbil og har endda lavet en podcast om emnet som du kan høre her på siden. Mange er skeptiske i starten, men det er svært at argumentere imod, når erfaringen efter 60.000 km er så positive. Det eneste argument, jeg nok har svært ved at svare positivt på, er, hvis man bor i lejlighed og ikke kan lade hjemme. Det er i dag en udfordring, men det er jo kun et spørgsmål om tid, før der findes gode lademuligheder i byerne.
Vi har tjent på at skifte til elbil
Vi har nu haft ”Racertomaten” i 18 mdr. Den er blevet en del af familien, og vi er stadig lige glade for den. Det er en daglig glæde at køre i bilen, og den dækker alle vores behov. Jeg har regnet på økonomien, og resultatet er markant. Jeg lånte 250.000 kr over 5 år til 4450 kr pr. måned. Forsikringen koster 8500 kr. men til gengæld sparer jeg 4000 kr i grøn ejerafgift i fht. den gamle bil. Vores abonnement på el hos E-ON koster ca. 500 kr/måneden (i dag vil det koste dig 749 kr/mdr). Til gengæld har jeg alt i alt ofret 3500 kr i service mm over 60.000 km.
Så udgifterne pr. måned er:
Lån: 4450 kr
El: 500 kr
Forsikring: 700
Grøn ejerafgift: 25 kr
Service, dæk m.m.: 530
Ialt: 6.200 kr
Det betyder at det har kostet mig 111.600 kr at køre i Teslaen i 18 mdr. eller 1,86 kr/km at køre i vores Tesla.
Der hvor det bliver rigtigt sjovt er at en rød standard range med træk med 60.000 km på tælleren bør jeg kunne få ca. 340.000 kr for i dag. Altså et tab på 60.000 kr. Jeg har afbetalt 71.000 kr. så jeg ville altså tjene 11.000 kr på at sælge den i dag!
Forbrug: 6200 kr
Tab: -611 kr
Ialt: 100.600 kr på 18 mdr. eller udgifter på 1.67 kr/km inkl. alt.
Men alternativet for os var jo at beholde den gamle Mazda 5.
Hvad har det så kostet mig ekstra at eje en Tesla?
Jeg beregnede at min 10 år gamle Mazda ville koste ca. 20.000 kr om året til værksted. Med min gamle bil kørte jeg 12 km/literen. Jeg fik 45.000 kr for min Mazda for 18 mdr. siden. Med 60.000 km ekstra på tælleren havde jeg mistet 25.000 kr. ifølge bilpriser.dk
Hvilket giver en månedlig udgift på:
60.000 km/12 km/l * 9 kr/liter = 2500 kr/ mdr.
Ejerafgift 4500/12=375 kr/mdr
Forsikring: 4500/12=375 kr/mdr
Reperationer, dæk m.m.: 2160 kr/mdr.
Tab: 1388 kr/mdr.
Ialt: 6798 kr/mdr.
Ialt: 122.300 kr/over 18 mdr.
Det betyder at regnskabet siger at jeg har tjent 21.700 kr på at eje den mest fantastiske jeg nogensinde har ejet… i 18 mdr. og 60.000 km. i fht. en gammel Mazda 5!
Det er klart at mine beregninger ikke er 100% sikre – jeg er bare lægmand og kan have overset noget. Jeg kunne også have brugt mine 150.000 kr jeg selv skød i Teslaen til at købe en fornuftig dieselbil hvilket ville have gjort regnestykket lidt mindre attraktivt. Men de STORE tal i beregningen er en besparelse om måneden på omkring 2000 kr i el – som jeg altså hellere vil give til en innovativ bilfabrikant der forsøger at gøre verden til et bedre sted at leve end til benzinselskaberne samt tabet, som er markant mindre. En dieselbil til 150.000 kr ville have tabt mere end 25.000 kr efter 18 mdr og 60.000 km.
Og bliver min bil ved med at tabe så lidt? Det ved ingen. Kommer der et superbatteri der gør at alle biler kan køre 700 km på en opladning på 15 min. er den ikke meget værd. Men omvendt vil en Tesla ALTID vil være Tesla – den vil altid noget særligt over sig. En Tesla S fra 2013 som alle ved er en fejlbehæftet prototype mere end en færdig bil har kun tabt 200.000 kr og koster således stadig min. 350.000 kr brugt. Så Når vi engang skal sælge vores bil – tror jeg ikke vi kommer til at miste urimelige summer (som alle andre biler gør!)
Du kan høre min podcast om livet med elbil her: http://ecoblog.dk/livet-med-elbil/
Du kan bruge mit henvisningslink til at få 1.500 gratis Supercharging km til en ny Tesla. Det betyder at du og jeg begge får 1500 km gratis opladning i hele verden på Teslas opladere (og faktisk er det over 2000 km – for Tesla beregner et højere forbrug end jeg har…!
Hej Nikolaj.
Jeg er lidt nysgerrig på jeres faktiske elforbrug over det sidste år, da jeg er igang med at undersøge hvor langt en TM3 egentlig kører på en kwh.
Har du en opgørelse over jeres ladeforbrug (en tæller på eltavlen der fortæller hvad i har fyldt på bilen).
Jeg kører selv TM3 (LR) og har fundet ud af at der er stor forskel på hvad bilen viser i forbrug (wh/km) og hvad (wh/km viser når man dividerer (det årlige aflæste kwh forbrug på el-måleren) med årlige kørte km.
Håber du kan hjælpe mig.
med Venlig Hilsen Erik Stolberg
Hej Erik
Det er desværre ikke noget jeg har et præcist tal på da jeg deler en dobbeltlader med min nabo. Men hvis du skriver inde på Facebook forrummet er jeg sikker på at der er mega mange der ved det.
Hejsa 🙂
Min kæreste og jeg går og overvejer at købe en tesla model 3 brugt, hvad er din tanker ift. det? vi har fundet nogle som har kørt imellem 25-45.000km.
Vi bor på østerbro i københavn, og vi er lidt i tvivl om standard range+ rækker til vores behov.
Vi kan gå/cykle på arbejde, så bilen ville hovedsageligt blive brugt til at køre til f.eks ikea og til når vi skal besøge familie i næstved 110km væk og når vi skal ud på ture i weekenden.
Vi har dog snakket om at køre til jylland i ny og næ og besøge venner, ca. 262km med færge eller 377km over broen.
Tror du at standard rangen ville kunne klare disse ture, og har du overvejet at tage på længere ture i den?
Vi har f.eks snakket om at køre til sverige og italien, og prøve at planlægge det med ladestanderne på vejen.
Noget andet er at vi ikke kan lade derhjemme da vi bor i rækkehus, og ikke tænker at det er en god ide at have ladestik fra hus ud på fortovet og ind i bilen, så vi har overvejet at få os sådan et e-on drive + abonnement til 100kr. om måneden, og så bare tanke når det er nødvændigt.
Hvad tænker du om det, har læst at man helst skal have sin tesla til ladning når man ikke bruger den..
Har regnet mig frem til at vi nok maksimalt ville køre 15.000km om året.
Hej
I vil helt sikkert ikke fortryde at købe en Tesla. Dog skal siges at de endte jeg har hørt der faktisk fortrød var folk der ikke kunne lade hjemme. Der er alt for få ladere i fht. Elbiler – især i KBH hvor jeg har hørt at taxierne tager pladsen meget af tiden. For os skal bilen lades stort set hver dag. Og jeg gad ikke holde 45-60 min. Et eller andet sted og vente ret ofte.
Så hvis i kan have en stander i hækken og trække en ledning ud vil det klart være at anbefale!
Med 15.000 km er det ikke nok til at i kan spare penge nok til at det er en god forretning med elbil (vi sparer alle de penge den koster ekstra som i kan læse her i bloggen eller høre i podcasten). Men den holder prisen pænt til gengæld. Det betyder jo så også at i kun sparer omkring 50-70.000 kr på en brugt i fht. En ny. Hvis i ikke har de penge er det jo relevant at spare dem. Men har i dem tror jeg godt det kan svare sig at købe en ny med fuld garanti osv.
mht kørsel så dækker en standard range + så fint det du skitserer. Vi kører 110 km på arbejde stort set motorvej hele vejen og det kan gøres uden opladning det meste af året men krævet 20-30% strøm ekstra om vinteren. Derudover kører vi til Nordjylland på familiebesøg. Der er 170 km. Det klarer den fint hele året men så skal den så også lades til hjemturen. Men regn med 300 km blandet og 250 km motorvej og 20-30% mindre om vinteren.
Mht lange ture skal man virkeligt være indstillet på det. Vi har kørt på skiferie i Tyskland en tur på 750 km. Normalt tager det 7 timer. Men pga kulde og regnvejr (og langt imellem laderne) skulle vi lade for hver 150 km. Så det tog 13 timer. Det havde vi ikke forventet og derfor var det ikke ret sjovt. Men vi havde alligevel besluttet at køre til Italien sidste sommer (men det blev Jonas aflyst pga corona). Men der havde vi brugt enormt lang tid på at planlægge med stop osv. så det er klart mere besværligt. Til gengæld er det jo så en klasse langtursbil med god plads og suveræn kørekomfort.
Eneste tidspunkt der irriterer os, er at når en kommer hjem kan den anden eller vores søn ikke lige køre med det samme fordi den skal lade.
Håber det var svar på det hele?
Tak for svaret 🙂
Vi har lidt at tænke over!
Hej,
Jeg har lige læst jeres kommentarer og vil gerne fortælle om mine egne erfaringer med Tesla model 3 Long Range, selvom mit dansk er ikke så godt.
Mens jeg er enig med at rækkevidden er væsentlig lavere om vinteren, synes jeg at lange distancer er intet problem. Jeg bor i Schweiz og har også kørt med Teslaen til Nordjylland, Holland, Belgien, Italien, Kroatien, Slovenien, Østrig, Tyskland og Frankrig de sidste 18 måneder. Det har altid været meget afslappet!
Hvis man lader ved Tesla Superchargers, så tager det cirka 15-20 minutter for at få 200km realistiske 120-140km/h motorvej-rækkevidde. I dag er der Superchargers hver 50-200km på motorvejene i næsten alle nord/vest/syd/centraleuropæiske lande.
Mange hilsner,
Daniel