Efter 4 måneder som lykkelig ejer af en rød Tesla model 3 har jeg besluttet at lave et podcast afsnit og en artikel, som prøver at samle al den viden og de erfaringer jeg har gjort mig før og efter mit køb. Du kan høre det som podcast eller læse som artikel via linket i Shownotes.
Målgruppen for denne podcast er dig, der overvejer at købe en Tesla model 3 men er i tvivl om det er det rette. Og for lige at slå fast. Jeg er stor fan af Tesla og elbil-livet. Så jeg vil bestemt gøre mit for at overbevise dig. Og hvis 370.000 kr+ er lige i overkanten for dig, så hør endeligt med. For hvis du kører mere end 30.000 km/året kan du pt. næsten købe en Tesla uden at det koster mere end en gammel brugt familiebil i mellemklassen! Men husk – podcasten består af mine subjektive holdninger 🙂
Update: Læs mit blogindlæg efter 18 mdr. hvor jeg regner mig frem til at vi har tjent 20.000 kr på at eje Teslaen i fht. Mazda 5: https://ecoblog.dk/2021/01/30/807/
Brug denne kode for at vi begge får 1500 km gratis opladning hos Tesla
Hørte jeg korrekt at du siger bremserne holder kortere i en elbil? Det er så vidt jeg ved lige modsat.
Hej
Beklager det sene svar. Havde ikke fået notifikation om din kommentar. Problemet med elbiler er at de regenerer strømmen, så hvis man sætter sin bil til maks regenerering kan man faktisk køre elbil uden at bruge bremserne. Og det giver skørt nok et problem med bremserne – for bremser skal helst bruges – ellers ruster de fast og skal skiftes..
Vi havde først bestilt bil hos Hyundai – og de anbefalede at man lavede en serviceaftale til 7000 kr om året fordi nye bremser kostede mere end det og han forventede at man skulle skifte bremser hvert år – så han mente det kunne betale sig. Jeg har personligt bare vænnet mig til at bruge bremserne, så de ikke bliver rustne…
Jeg har en model s og en model 3. Bremserne på model s er ikke skiftet endnu og den har kørt 160000 km. Der er 100000 km i dem endnu…….
Det lyder dejligt 🙂
Hej
Jeg søger info om min MÅSKE næste bil kontra den jeg har endnu! Jeg køre nu i en Toyota diesel bil og har 160 km på arbejde tur/retur, så jeg regner med 45000 km + om året. Så det er med de priser der er nu ca. 2000 kr om måneden i brændstof. Jeg har også behov for en krog, og 2020 modelen skulle kunne tage 1000 kg. og det er hvad jeg søger. Den udregning jeg efter mine fattige evner har lavet viser: afgift og “brændstof” er super, men desværre så slår forsikringen og lån ( har desværre ikke så mange penge, så der skal lånes til den) økonomien i stykker. Men en arbejdskollega med Tesla 3 har fornyligt sagt, med mit forbrug ville han ikke betænke sig. Er du enig i det, med de oplysninger jeg har her?? Hvad har jeg glemt at tage i betragtning? Farten betyder intet.
update på dette svar: Jeg har regnet efter og lavet et blogindlæg om det. DEt viser sig at jeg faktisk har tjent 20.000 kr på at have Teslaen i 18 mdr -sammenlignet med forventede udgifter på min Mazda: https://ecoblog.dk/2021/01/30/807/
Jeg lånte 250.000 kr over 5 år til 4450 kr pr. Måned. Forsikringen koster 8500 kr. men til gengæld sparer jeg 4000 kr i grøn ejerafgift. Hvis du køber et clever abonnement koster det 749 om måneden plus 8000 inopretteæde (over 5 år bliver det 133 kr om mdr). Så hvis vi siger at jeg havde haft din dieselbesparelse ville det betyder at det ville koste mig 3300 kr om måneden at køre Tesla. Til gengæld har jeg alt i alt ofret 3500 kr i service mm over 60.000 km. Jeg ved jo ikke hvad din bil koster at holde kørende men jeg beregnede at min 10 år gamle Mazda ville koste 20.000 kr om året til værksted. Så er vi nede på 1900 kr om måneden. Over 18 mdr. er det 34.200 kr. Der hvor det bliver rigtigt sjovt er at en rød standard range med træk med 60.000 km på tælleren bør jeg kunne få ca. 340.000 kr for i dag. Altså et tab på 60.000 kr. Jeg har afbetalt 71.000 kr. så jeg ville altså tjene 11.000 kr på at sælge den i dag. Træk det fra de 34200 kr og jeg har haft udgifter på 23.200 kr eller 40 øre/km inkl. alt! Mit regnestykke er så tilmed bedre. For jeg sparer 2000-3000 kr om måneden i benzin i fht. Min gamle og da jeg deler en dobbelt lader med min nabo giver vi kun 450 kr/mdr istedet for 749 kr. Så mit regnestykke siger faktisk at det har kostet mig et sted mellem 0-10.000 kr at eje den mest fantastiske jeg nogensinde har ejet… i 18 mdr. og 60.000 km.