Det lå bestemt ikke i kortene at vi, med kun godt en fuldtidslønning, skulle få råd til en Tesla, men efter en masse regnerier viste det sig, at hvvis du kører overe 30.000 km om året er det pludseligt ikke så urealistisk! 

Vi kører nemlig rigtigt mange kilometer pga afstanden til vores arbejde. Der er 110 km hver vej – primært på motorvej, når Laila og jeg skal køre på arbejde. Vi er heldigvis kun på skolen ca. 1 gang om ugen hver  men det betyder alligevel at vi kører 30-40.000 km, om året i vores 10 år gamle familiebil der kun kører ca. 12 km/liter. Det er meget CO2 der ryger den vej.

Men med 30-40.000 km på tælleren om året sender vi pt. Rigtigt rigtigt mange penge til oliefirmaerne – og det er da om noget nogle jeg ikke ønsker at støtte. Faktisk kunne jeg hurtigt regne ud, at udgifterne lå på omkring 26-35.000 kr om året eller 2300-2900 om måneden – kun til benzin. Og ja – vi kunne købe en mikrobil på diesel og komme en del længere ned – men så skulle vi have to biler, for med tre børn og en kone der ikke lider af begrænsningens kunst når hun pakker – har vi brug for en del plads. Og så røg en stor del af fidusen…

Jeg prøvede at regne på ‘økonomien hvis vi købte en Hyundai Kona Electric til 323.000 kr.

Men hvis nu vi flyttede de 2300-2900 kr fra olieselskaberne til en elbil – hvor man betaler 599 kr om måneden for strøm uanset kørselsbehov – kunne vi altså bruge 1900-2300 kr om måneden på at afbetale på et billån istedet for at bruge dem på benzin…Så hvis vi med andre ord glemte alt om det uhyrlige beløb på 300.000 kr og istedet fokuserede på månedlige udgifter – som altså også falder ret markant på grøn  ejerafgift og reparationer kom jeg frem til det overraskende og ganske fascinerende tal – at det ville koste os i omegnen af 0 kr om måneden at bytte vores ti år gamle familiebil med 200.000 km på tælleren til en spritny elbil!

Men Hyundia Kona er bare for lille til os, og den mangler træk – så jeeg begynder at kigge på Tesla 3. Vi kommer dog frem til at med vores ønske om en rød bil og træk ender den faktisk i 398.000 kr – eller massive 75.000 kr mere end Hyundai. Så uanset hvordan jeg vender og drejer det er det jo IKKE det fornuftige valg. Og jeg forsøger af alle kræfter at lægge bilentusiasten til side (jeg ved at han ingen chancer har overfor Laila i et forsøg på at overtale hende). Så HVIS det skal være Tesla skal den vinde på det praktiske. Og det absurde er jo, at den ER det praktiske valg. Der er bedre plads til børn, bagage og jydekrog! Den er noget dyrere at forsikre, men omvendt er det en bil der har været 3 år på markedet i USA, så børnesygdommene bør være taget. I modsætning til Hyundaien der er helt ny. Så potentielt er den billigere at holde kørende.

Når alt det er sagt er det jo stadig det ufornuftige valg. Den koster uanset hvordan jeg vender og drejer det ca. 1000 kr mere om måneden. Og det er 1000 kr vi kunne bruge til mange andre ting! Men to ting gør udslaget. Jeg undersøger hvad man kan få hvis man lejer sin Tesla ud på Gomore. Og det er 1000 kr om dagen (den har jo gratis brændstof) og vi bor lige ved Aarhus Airport – så det burde IKKE være svært at leje den ud 1 dag om ugen. Og den står jo alligevel stille i vores indkørsel de fleste dage af ugen. Og – når vi skal sælge vores elbil om 5-7 år med en masse km på tælleren tror jeg (og det er jo ren tænkning) at Hyundaien blot vil være en første generations elbil sammen med 100 vis af andre mærkers almindelige elbiler mens Tesla ALTID vil være Tesla – altid vil ave noget særligt over sig. En Tesla S fra 2013 som alle ved er en fejlbehæftet prototype mere end en færdig bil har kun tabt 200.000 kr og koster således stadig min. 350.000 kr brugt. Så Når vi engang skal sælge vores bil – tror jeg nemt Teslaen kan forsvare sin merpris på 75.000 kr.

Så alt i alt blev det sådan at jeg har bestilt en Tesla – som kommer om 2-3 uger… Så lige nu skal vi bare have klodens fedeste elbil og så er det tilmed et fornuftsvalg!