Jeg har nu haft min Tesla 3 standard Range+ i 3 uger. Og det har ikke været helt uproblematisk. For den kører bestemt ikke så langt som man tror. Det handler selvfølgeligt om, at de officielle tal aldrig passer – det troede jeg heller ikke. Men det de glemmere at fortælle er, at når nogen fortæller om rækkevidden på din kommende elbil at man altså ikke kører en elbil fra 100% batteri til 0% batteri. Det er simpelthen ikkee en mulighed. For det første fordi du ikke har lyst til at løbe tør for strøm ligesom du ikke har lyst til at løbe tør for benzin i en benzinbil og for det andet fordi man tilsyneladende ikke må lade sin bil til 100% fast. Så dør batteriet for hurtigt. Nogle siger endda 80% men det kommer ikke til at ske i en SR+ – så kører den simpelthen for kort… 

Sælgeren hos Tesla svarede hurtigt og præcist da jeg spurgte om den reelle rækkevidde – 350 km! I alt slags vejr og dagligdags kørsel. Og det er bare overhovedet ikke sandt! 

Jeg synes bestemt ikke jeg har en tung speederfod. Generelt oplever jeg at Tesla 3 er så lækker en bil, at jeg ikke har behov for at køre hurtigt. Dne gør det hele så smooth og behageligt at jeg heltr afslappet kan køre stort set efter fartgrænserne. Hvilket er sjovt for i min familiecontainer – Mazda 5 kørte jeg fast med fartapp til at sige når der er fartkontrol. Det behøver jeg ikke nu. Jeg kører maks 5 km over hastighedsgrænserne og jeg savner ikke mere fart. 

I dag kørte jeg på arbejde 240 km hvoraf de 180-200 km er på motorvej med et gennemsnitligt forbrug på 155 kw/km. Det tror jeg ikke kan gøres meget pænere. Så problemet er sådan set ikke forbruget, men det at man kun har 38 kwh batterikraft til rådighed fra 90%-15% (som jeg vil mene er en rimelig rækkevidde at beregne på daglige ture). Og det giver med lidt hovedregning 248 km i reel rækkevidde. Og det er altså efterår nu. Til vinter skal jeg nok beregne 5-10% tab pga kulden.

Og så er der jo det indre elforbrug. Den første uge kunne jeg bestemt ikke nå ned på 155 kw/km. Der lå jeg konstant på 180 kw/km. Men så slukkede min søn for A/C og bom! Så røg der 1-2 kw/km af forbruget. Så A/C æder enormt – hvilket jeg er lidt spændt på i fht. vinter. Men der siger Tesla at man skal bruge sædevarme istedet da det bruger væsentligt mindre.

Hvis man vil presse bilen til det yderste skal man køre meget pænt og holde sig på en fast fart hele tiden. Jeg tror godt jeg kan opnå omkring 350-385 km hvis jeg kører fra 100%-5% og kører maks 90 km hele vejen – men hvor tit gør man det?

Så for mig er det bare vigtigt at andre ikke går blåøjede ind i det som jeg selv gjorde og lader sig forblinde af en fed bil til at købe en model der reelt ikke passer til deres behov. Jeg skulle KLART have haft en LR – det har jeg desværre bare ikke råd til 🙁